Themenvormittag: #FAUrespekt-Kampagne Grenzen respektieren – Verstöße melden

**English version below**

Liebe Mitglieder der FAU,

im Rahmen unserer #FAUrespekt-Kampagne Grenzen respektieren – Verstöße melden laden wir Sie herzlich zu einem Themenvormittag ein.

WANN?           06. Februar 2024 von 9:30 Uhr – 11:30 Uhr
WO?                   Senatssaal im Kollegienhaus Erlangen

Begrüßung durch den Vizepräsident People, Prof. Dr. Andreas Hirsch, anschließend: Vortrag Prof. Dr. Monika Schröttle: „Sexuelle Belästigung in Institutionen“ mit Diskussion in Präsenz und via Zoom unter https://fau.zoom-x.de/j/65814900501?pwd=a1FWYUhac2ZFazBrRVg1K3BXeDdnZz09 .

Monika Schröttle ist Professorin an der Hochschule Ravensburg-Weingarten (RWU) und leitet den Masterstudiengang Teilhabe und Soziale Arbeit. Am Institut für empirische Soziologie (IfeS) in Nürnberg koordiniert sie die Forschungs- und Beobachtungsstelle „Geschlecht, Gewalt, Menschenrechte“. Zudem ist sie die Koordinatorin des European Observatory on Femicide (EOF) und des European Network on Gender and Violence (ENGV). Monika Schröttle forscht seit vielen Jahren zu Gewalt und Geschlecht sowie zu Behinderung und Inklusion und ist eine ausgewiesene Expertin auf ihrem Gebiet.

Im Anschluss wird die digitale WÜNSCHEWAND vorgestellt. Es handelt sich um eine studentische Initiative des Masterstudiengangs Theater-Forschung-Vermittlung in Kooperation mit dem Büro für Gender und Diversity. Die Wünschewand wird ab dem 06.02.2024 um 11:30 Uhr online zu finden sein unter https://www.gender-und-diversity.fau.de/faurespekt-one-step-closer/ .

#FAUrespekt – One Step Closer

„Die WÜNSCHEWAND ist ein digitales Messageboard, auf dem wir zwischen dem 06.02.2024 und dem 08.03.2024 Ihre Wünsche an die FAU als Institution anonym sammeln. Was braucht es (noch), um Geschlechtergerechtigkeit, Sichtbarkeit, Gewaltfreiheit und Respekt zu gewährleisten? Welche Anregungen haben Sie, welche Wünsche gilt es zu erfüllen?  Im Anschluss an den Aktionszeitraum wollen wir mit dem Büro für Gender und Diversity die gesammelten Wünsche in einem Übergabepapier dem Präsidium überreichen, damit sie Auslöser für konkrete Umsetzungen sein können.“ Weitere Informationen folgen.

Wir freuen uns gemeinsam mit den Studierenden auf Ihr zahlreiches Kommen und Ihre weitere Unterstützung.
Für eine bessere Planung bitten wir um Ihre Anmeldung unter gender-und-diversity@fau.de.

Magda Luthay und Harriet Ziegler
Büro für Gender und Diversity

**English version**

Dear members of FAU,

As part of our campaign  #FAUrespect – Respecting boundaries – Reporting misconduct, we would like to cordially invite you to attend a morning dedicated to the topic.

WHEN?              February 6, 2024 from 9:30 am to 11:30 am
WHERE?            Senatssaal in the Kollegienhaus Erlangen

Welcome address by Prof. Dr. Andreas Hirsch, Vice President People, presentation by Prof. Dr. Monika Schröttle:  “Sexual harrassment at institutions” followed by a discussion in person and via Zoom at https://fau.zoom-x.de/j/65814900501?pwd=a1FWYUhac2ZFazBrRVg1K3BXeDdnZz09

Monika Schröttle is a professor at Ravensburg-Weingarten University of Applied Sciences (RWU), where she leads the Master’s degree program in participation and social work. At the Institute for Empirical Sociology (IfeS) in Nuremberg, she coordinates the research and monitoring unit “Gender, Violence, Human Rights.” She is also the coordinator of the European Observatory on Femicide (EOF) and the European Network on Gender and Violence (ENGV). Monika Schröttle has carried out research into violence, gender, disability and inclusion for many years now, and is a renowned expert in her field.

Following on from the talk and discussion, the digital “WALL OF WISHES” („Wünschewand“) will be presented to the audience. This is a student initiative organized by the Master’s degree program Theater – Research – Transfer in collaboration with the Office of Equality and Diversity. The wall of wishes will be available online from 11:30 am on February 6: https://www.gender-und-diversity.fau.de/faurespekt-one-step-closer/

#FAUrespect – One Step Closer

“The WÜNSCHEWAND is a digital message board on which we hope to gather your anonymous wishes and requests directed at FAU as an institution between February 6, 2024 and March 8, 2024. What should be done to guarantee gender equality, visibility, freedom from violence and respect? Which suggestions or requests do you have?
After the end of the campaign, we would like to gather the collected suggestions and requests in a paper and submit it to the President’s Office together with the Office of Equality and Diversity in the hope that it can trigger specific action.

We and the students hope that you are able to attend and express your support for the cause.
We look forward to seeing you then, and would ask you to register at gender-und-diversity@fau.de to make it easier for us to plan.

Sincerely

Magda Luthay and Harriet Ziegler